Naše technická řešení a nápady,
postřehy, návody, rady


NAŠI VELOKOLEGOVÉ

Elektrika na velorexu 16/350
Elektrika na velorexu 16/250
Obsahy motorů
Oblékáme velorex
Interiér nad motorem - pevná střecha
Motor 572 (mechanika) - jeho rozborka i sborka
Motor 572-3 (hydraulika) - jeho rozborka i sborka
Motor 353 (16/250) - jeho rozborka i sborka
Poznáváme převodovku 
 

Jak na elektriku u Velorexu - 16/350 - 12V
 

 A) UKOSTŘIT :

 1) Budík - drát (očko, očko)
 2) AKU - objímka " - ", silný kabel s okem 8mm - na rám
 3) Blinkry, reflektory, zadní lampy, motorek na stěrač, relé,  stator - kostra přímo z rámu velorexu

 B) PŘEDEK SVĚTLA :

 1) očíslovat pojistkovou skříňku (PS) zleva doprava (P1-P8)
 2) parkovačky 58 : - natáhnout drát L a P
                               - před PS spojit,
                               - přes P2 vést na SS na 58
 3) tlumená s. 56a : - natáhnout drát L a P
                              - před PS spojit
                              - přes P4 vést na SS na 56a
 4a) dálková s. 56b : - natáhnout drát L a P
                                - před PS spojit
                                - přes P5 vést na SS na 56b
 4b) kontrolka pro 56b : - propojit PS-P5 a žárovku (packa)
 4c) světelná houkačka : - propojit PS-P5 přes spínač (2x packa)  a PS-P1

 C) BLINKRY :

 1) drát LP a LZ sloučit na packu 1, na ní ještě připojit drát  vedoucí packou 2 na žárovku pro kontrolku blinkrů, packu 1         nakonec zapojit na přepínač blinkrů na polohu L
 2) drát PP a PZ sloučit na packu 3, na ní ještě připojit drát  vedoucí packou 4 na kostru žárovky pro kontrolku blinkrů ,  packu 3 nakonec zapojit na přepínač blinkrů na polohu P
 3) z prostřední polohy přepínače blinkrů vést drát na  přerušovač (packa-packa), odtud (packa) vést drát na PS-P8  (propojit P8+P7), odtud zapojit na SS na 54

 D) ZADNÍ SVĚTLA + OSVĚTLENÍ BUDÍKU :

 1) propojit obě žárovky osvětlení budíku (2x packa), vést drát  na PS-P6, P6 spojit s P2
 2) z PS-P6 vést drát dozadu na pravé světlo, tam roztrojit,  vyvézt na blatník a levé světlo

 E) STĚRAČ :

 1) propojit " + " na motorku stěrače s PS-P8

 F) KLAKSON :

 1) propojit volant a klakson "-" (očko)
 2) propojit klakson "+" (očko) a PS-P3, propojit P3+P1, vést na  SS na 30

 G) STOP SPÍNAČ :

 1) vést drát PS-P1 na stop spínač
 2) propojit stop spínač a žárovku brzdového světla

 H) HI-FI, ZÁSUVKA 12 V :

 1) zapojit na PS-P1 a P3, pro repro natáhnout 4 dráty

 CH) DOBÍJENÍ :

 1) propojit žárovku dobíjení (packa) a křížák(K) - D (očko)
 2) propojit K-D a relé D (2x očko)

 I) NEUTRÁL :

 1) propojit čidlo N a žárovku N (packa)

 J) CÍVKY :

1) vzájemně propojit cívky 15-15 (2x očko)
 2) propojit 15 a PS-P7
 3) propojit PS-P7 a "brejličky" (N+61) (očko)
 4a) propojit cívku 1a (očko) (P válec) a K-1a (očko)
 4b) propojit K-1A (očko) a kladívko 1a (dolní)
 5a) propojit cívku 1b (očko) (L válec) a K-1b (očko)
 5b) propojit K-1B (očko) a kladívko 1b (horní)
 6) po trase 4b a 5b zapojit kondíky (nejlépe k cívkám)

 K) RELÉ :

1) viz CH2)
 2) propojit relé-M (očko) a stator-M
 3) propojit relé-B (očko) a K-B (očko)

 L) KŘÍŽÁK + SILNÉ MĚDĚNÉ KABELY :

1) propojit K-S1 a stator-S1
 2) propojit K-S2 a stator-S2
 3) propojit K-D a stator-D
 4) propojit K-B a akumulátor

 M) AKUMULÁTOR :

1) akumulátor "+" propojit se SS na 30 (silnějším drátem)

   Jak na elektriku u Velorexu 16/250 - 6 V

 A) UKOSTŘIT :

 1) Budík - drát (očko, očko)
 2) AKU - objímka " - ", silný kabel s okem 8mm - na rám
 3) Blinkry, reflektory, zadní lampy, motorek na stěrač, relé,  stator - kostra přímo z rámu velorexu


 B) PŘEDEK SVĚTLA :

 1) očíslovat pojistkovou skříňku (PS) zleva doprava (P1-P8)
 2) parkovačky 58 : - natáhnout drát L a P
                                - před PS spojit,
                                - přes P2 vést na SS na 58
 3) tlumená s. 56a : - natáhnout drát L a P
                              - před PS spojit
                               - přes P4 vést na SS na 56a
 4a) dálková s. 56b : - natáhnout drát L a P
                                 - před PS spojit
                                 - přes P5 vést na SS na 56b
 4b) kontrolka pro 56b : - propojit PS-P5 a žárovku (packa)
 4c) světelná houkačka : - propojit PS-P5 přes spínač (2x packa)  a PS-P1

C) BLINKRY :

 1) drát LP a LZ sloučit na packu 1, na ní ještě připojit drát  vedoucí packou 2 na žárovku pro kontrolku blinkrů, packu 1  nakonec zapojit na přepínač blinkrů na polohu L
 2) drát PP a PZ sloučit na packu 3, na ní ještě připojit drát  vedoucí packou 4 na kostru žárovky pro kontrolku blinkrů ,  packu 3 nakonec zapojit na přepínač blinkrů na polohu P
 3) z prostřední polohy přepínače blinkrů vést drát na
 přerušovač (packa-packa), odtud (packa) vést drát na PS-P8  (propojit P8+P7), odtud zapojit na SS na 54

D) ZADNÍ SVĚTLA + OSVĚTLENÍ BUDÍKU :

 1) propojit obě žárovky osvětlení budíku (2x packa), vést drát  na PS-P6, P6 spojit s P2
 2) z PS-P6 vést drát dozadu, tam rozdvojit a vyvézt na světla

E) STĚRAČ :

 1) propojit " + " na motorku stěrače s PS-P8

F) KLAKSON :

 1) propojit volant a klakson "-" (očko)
 2) propojit klakson "+" (očko) a PS-P3, propojit P3+P1, vést na  SS na 30


 G) STOP SPÍNAČ :

 1) vést drát PS-P1 na stop spínač
 2) ze stop spínače vést drát dozadu, tam rozdvojit a vyvést na
 brzdovéhá světla


 H) DOBÍJENÍ :

 1) propojit žárovku dobíjení (packa) a relé D (očko) 


 I) NEUTRÁL :

 1) propojit čidlo N a žárovku N (packa)

  J) CÍVKA :

 1) propojit cívku 15 (očko) a PS-P7
 2) propojit PS-P7 a "brejličky" (N+61) (očko)
 3) propojit cívku 1 (očko) a kladívko (pertinax)
 4) propojit kladívko a kondenzátor

K) RELÉ :

 1) viz H1)
 2) propojit relé-D (očko) a stator-D
 3) propojit relé-M (očko) a stator-M
 4) propojit relé-B (očko) a SS 30 nebo AKU +

 L) AKUMULÁTOR :

1) akumulátor "+" propojit se SS na 30 (silnějším drátem)

 POZNÁMKY :

1) I když má stator 45 W, spolehlivě s ním spolupracuje správně  seřízené relé 75W.

 2) Pro staré Oskary leccos z návodu neplatí a liší se.

3) Původní relé na statoru se nahrazuje - pro jeho takřka  nemožnou seřizovatelnost
     a nespolehlivost - vyvedením na relé. Ze statoru se na svorkovnici vyvede :
                                  - neukostřený uhlík - jako D
                                  - jeden konec vinutí - jako D
                                  - druhý konec vinutí - jako M   

(tento zákrok by měl provést odborník, neboť který je který konec vinutí se řídí dle plusové nebo minusové regulace)

4)  z našich zkušeností je nejlépe umístit relé někam   na  dostupné místo


SEZNAM POUŽITÝCH ŽÁROVEK : 6V

 - 2 x 30/30 (40/40) W - přední lampy
 - 2 x 2 W - parkovačky
 - 2 x 15(21)W - brzda
 - 2 x 3-5 W - sufit - zadní světla + osvětlení SPZ
 - 6 x 2 W - tachometr
 - 4 x 15 W - blinkry

Vzhledem k rozdílnosti provedení jednotlivých modelů (především v letech 1950-1957)  nemusí být návod v dílčích věcech směrodatný  a zapojení se řeší individuálně

Schéma elektroinstalace na Velorex 16/250


Klepnutím na obrázek dostanete původní velikost

 - vypracoval VEDr. Tomáš Jaroň
 - odborně poradil MACHr. Vladimír Ondra
- Velorex tým Praha-Lysice, 1999

Orientujeme se v obsazích motorů

 


 
 

VELOREX 16/350 (zdvih 65 mm)  VELOREX 16/250 (zdvih 75 mm) 
Výbrus  Vrtání (mm) Objem (ccm) Rozdíl o (ccm)  Vrtání (mm) Objem (ccm) Rozdíl o (ccm) 
58  343,3  65  248,8 
58,25  346,3  65,25  250,7  1,9 
II  58,50  349,2  5,9  65,5 252,6  3,8 
III  58,75  352,2  8,9  65,75  254,5  5,7 
IV  59  355,5  11,9  66  256,5  7,7 
59,25  358,3  15  66,25  258,4  9,6 
VI  59,50  361,3  18  66,50  260,4  11,6 
VII  59,75  364,3  21  66,75  262,3  13,5 
VIII  60  367,4  24,1  67  264,3  15,5 
IX  60,25  370,5  27,2  67,25  266,3  17,5 

 

Výpočet objemu válců :

V = 2 x 3,14 x (vrtání/2)2 x zdvih                             platí pro dvouválec

V = 3,14 x (vrtání/2)2 x zdvih                                       platí pro jednoválec

Výbrusy se běžně dělají do čtvrtého, ale někteří opravci provedou až devátý

Tomáš Jaroň, 13.1. 2000

Oblékáme Velorex

 

Materiál

Kde se používá

Pevná střecha

Odklopný koš

TURNIKETY (ks)

Střecha

16

16

 

Kapota

13

13

 

Sedačka

4

4

 

Zadní boky

30

16

 

Z. boky + kryt blatníku

4

4

 

Z. boky + střecha

-

2

 

Střecha + kryt blatníku

2

-

 

CELKEM

69

55

       

PATENTKY (ks)

Dolní předek

14 1

14 1

 

Zadní boky

2

16 + 2

 

Sedačka + koš

6 + 16

6 + 16

 

Kryt blatníku

-

2

 

CELKEM

38

56

       

SEDLÁŘSKÉ PODLOŽKY 2 (ks)

prahy

4

4

 

Přední boky

14 - 16

14 - 16

 

Přední kapota

2 - 4

2 - 4

 

Palubní deska

4

4

 

CELKEM

28

28

       

SAMOŘEZNÉ ŠROUBY (ks)

Rám okna 

4,5 - 5mm

7

7

4 - 5 mm

Palubní deska

4

4

       

3,5 mm

Turnikety

132

104

 

Patentky

38

56

 

Sedlářské podložky

28

28

 

CELKEM

198

188

1 - je-li koženka nahoře uchycena pod turnukety společně s boky, pak je použito 12 ks
2 - použití podložek na prazích a předních bocích je náš neoriginální, ale praktický způsob

Navíc pro kutily :

Má-li mít hadrák přední kufr a kastlík u spolujezdce, lze použít dalších 5 - 10 patentek, tudíž celkové množství samořezů se zvýší ještě alespoň o 30 ks. Také se může několik šroubků nenávratně zatoulat. Proto doporučuji mít k dispozici něco kolem 240 ks samořezů šířky 3,5 mm a na palubku a rám okna samožezy patřičné šířky.

Tomáš Jaroň, 13. 1. 2000

Interiér nad motorem - pevná střecha

    není to snad jako v cadilacu?Vzhledem k nedostatku financí jsme u dvaapůly trochu  zaimprovizovali. Z původního provedení jsme měli pouze sedačku, ale bez zadní části do koše. Na pospravovanou sedačku nebyl  problém ušít potah, ale co dozadu? Z jednoho kusu dvoucentimetrové vodyvzdorné překližky jsme  vyřízli přesný tvar, pasující na trubky tak, aby po umístění  deska nemohla nikam uhnout (zůstala zaklíněná mezi trubkami). Uprostřed jsme vyřízli dekl ve tvaru lichoběžníku podle trubek, které tam jsou. Druhý menší kus překližky se použil na zadní  kousek, kryjící blatník a tlumič. Tím máme prostor u motoru  zcela oddělen od   interiéru. Odspodu jsme na překližku přibili izolačně tlumící vrstvu  (použito ze Š 120 z prostoru za motorem). Zezhora jsme  přilepili molitan, výšky 2 cm. Potom se celé plochy očalounily  za pomocí koženky. Úplně na závěr se na koženku umístily stříbrné cvoky a na dekl navíc chromová ucha.Docílili jsme opravdu výrazného odhlučnění interiéru a navíc také vysoký estetický efekt.
 
Tomáš Jaroň, únor 2000
 
 

POKUD MÁTE POCIT, ŽE OPRAVU MOTORU NEZVLÁDÁTE, MŮŽETE SE NA NÁS OBRÁTIT A MY VÁŠ MOTOR KOMPLETNĚ ZGENERÁLKUJEME.

kontakt : Tomáš Jaroň, 604 794 027 nebo jarontomas@seznam.cz

Motor 572 - mechanika
jeho rozebírání, opravy a skládání


    Nejpříjemnější možností při opravě motoru Velorexu je stav,  kdy se motor nachází pěkně vcelku, nikoli rozebrán po krabicích  a nekompletní. Takže - máme na ponku "srdce stroje" a můžeme se  pustit do práce.


 FÁZE ROZEBÍRÁNÍ :


 VRŠEK

bod 1. :

Nejprve vypustíme olej, nebyl-li již dříve vypuštěn.

bod 2. :

Demontáž začínáme sejmutím hlav válců. Svíčky mohou zůstat na  svém místě.


  bod 3. :

 Dále sundáme oba válce. Je třeba posoudit a rozhodnout, zda  bude třeba provést výbrus a nebo tyto válce ještě něco odjezdí. Teď se může vytáhnout středová vložka z prostoru mezi kartery.


  bod 4. :

Vyjmeme ségrovky jistící pístní čepy, které vyklepeme ven. Na čepy také lze použít patřičný stahovák.

 
 ! POZOR ! Při vyklepávání čepu zapřeme píst z protistrany,  abychom nepoškodili ojnici.
 Opět se musí rozhodnout jestli je třeba měnit písty nebo ne.  Zůstat mohou v těchto případech:
 a) nebude-li se dělat výbrus
 b) nejsou-li mechanicky poškozeny - propálené, popraskané...
 c) nemají-li vůle v čepech


 ! POZOR ! Původní provedení disponuje pístními čepy o průměru  15 mm. Nyní se prodávají s průměrem 16 mm. Tomu odpovídají i  písty. Pokud se neseženou staré 15mm (burza apod.),je třeba v  ojnicích za pomoci stahováku vyměnit futra. Klika po generálce  už bude mít automaticky 16 mm míry.


 ! POZOR ! V této fázi lze zjistit stav klikové hřídele.  Uchopíme ojnici a zkoušíme s ní hýbat v horní úvrati nahoru a  dolů. Objeví-li se vůle je třeba generálkovat. Neobjeví-li se a  zárověň klika nemá jiný problém, lze jí dát důvěru. Doleva a  doprava se s ojnicemi hýbat může.

bod 5. :

Odmontujeme karburátor. Ten je třeba rozebrat a řádně vyčistit.

 

 PRAVÁ STRANA

bod 6. :

Sundáme stator. Jeho stav lze proměřit. Musí se očistit,  kontrolujeme a měníme, co je třeba : uhlíky, kladívka atd.

bod 7. :

Po vytočení šroubu M8 sundáme vačku a za pomoci stahováku
 sejmeme rotor. Jeho stav se velmi těžko kontroluje a proměřuje.
 Musíme doufat, že je v pořádku.

  bod 8. :

Odmontujeme spojkový "trojúhelník" a vytáhneme tyčinku spojky.

bod 9. :

Odehneme aretační plíšky a povolíme matku zajišťující řetězové  kolečko. To vzápětí sundáme.

bod 10. :

Vyklepneme klínek jistící segment řadícího automatu a ten z  osičky stáhneme.

 

 LEVÁ STRANA

bod 11. :

 Z malého a velkého tisícihranu sundáme páčku řazení a  startování.

bod 12. :

 Povolíme matku řemenice, kterou za pomoci stahováku sundáme.

 ! POZOR ! Řemenice má malý klínek. Neztratit!

 bod 13. :

 Povolíme šrouby na víku motoru. Šroubovákem mu vepředu a vzadu  na místech k tomu určených trochu pomůžeme dolů.

bod 14. :

Vytažením tří kolíků a pak třech pružin s miskami se dostáváme  do spojkového koše. Vyndáme první plech s tyčinkou a pak  postupně 5 lamel a 4 meziplechy. Je vhodné dát sem nové lamely  z tvrdokorku, jsou kvalitní, vydrží více.


 ! POZOR ! Dle typu spojkového koše je třeba koupit správné  lamely. Buď mají zobáčky ven a nebo dovnitř.

  bod 15. :

Odehneme aretační podložku a povolíme matku, která drží vnitřní  spojkový buben. Ten vzápětí sundáme.

bod 16. :

Hýbeme-li spojkovým košem na hřídeli dopředu-dozadu, měl by na  ní povylézt váleček, který vytáhneme. Spojkový koš pak půjde  vyhnout natolik, že na ozubeném kole na klice půjde sundat  primární řetěz, který se společně se spojkovým košem vyjme.

bod 17. :

Z osičky řazení stáhneme segment startování s pérem a potom  celou osičku vytáhneme.


! POZOR ! Při vytahování dáváme pozor, aby nevystřelily dvě  západky s kolíčkem, které jsou "jako na pérkách" .

bod 18. :

Povolíme matku na klice, sundáme podložku. Za pomoci stahováku  stáhneme ozubené kolo.

 

PŮLENÍ

bod 19. :

Motor si položíme na levou stranu, aby zaujmul vodorovnou  polohu. Je třeba ho podložit, aby neležel na klice.

bod 20. :

Povolíme všech 11 šroubů M6 držící kartery navzájem. Jeden z  nich je vysoký šestihran, držící dole spojkový "trojúhelník".

bod 21. :

Za pomoci stahováku odtáhneme bloky motoru od sebe. Ze začátku  jim vzadu a vepředu opatrně pomůžeme šroubovákem.

bod 22. :

Vytáhneme tyčku spojující obě vidličky. Vidličky vyjmeme. Dále  vytáhneme vcelku předlohy s kolečky.

 ! POZOR ! Je třeba prohlédnout:
1) zda nejsou na kolečkách olámané  zuby,
2) stav hran a náběhů jak na kolečkách tak i na předlohách,
3) vidličky řazení a tyčku jdoucí zkrz.
Kolečka je  nejlépe nechat na předlohách do fáze skládání, aby se  nepomíchala.

bod 23. :

Zbytek motoru otočíme a znovu podložíme. Za pomoci stahováku  "vyloupneme" kliku ven. Ojnice se při tom musí udržet v horní úvrati, aby nechytala o karter.

  bod 24. :

Demontujeme středový labyrint z klikovky. Takto se předá na  generální opravu.

bod 25. :

Při takovémto zásahu do motoru se zpravidla mění ložiska i  gufera. Po vyjmutí ségrovek se obojí vyklepne z karteru ven.
Na pravém karteru se zkontroluje čidlo neutrálu.

 

Všechny demontované součástky, které se budou znovu používat  se musí řádně očistit technickým benzínem a prohlédnout,  nemají-li nějakou chybu. Před kompletováním není na škodu  mít všechny součástky systematicky po ruce.

 

 FÁZE SKLÁDÁNÍ :

I.

 Bloky motoru se nahřejí např. na kamnech tak, že když se na ně  plivne, zasyčí. Jen tak lze do nich ložiska zasunout bez  násilí.

 II.

 Levý karter se znovu nahřeje, aby se do něj mohla usadit klika.  Do nahřátého bloku musí klika napoprvé nadoraz sednout "jako prdel do gatí". Nikdy neklepeme na klikovku!

III.

Převodovka se složí opačným postupem (OP) bodu 22.

IV.

Na všechny plochy spojů levého bloku se nanese silikon a pravý  blok (lépe opět nahřátý) se dotáhne na levý. Je dobré použít  imbusy M6. OP bodu 20.

V.

 Opatrně a hlavně rovně naklepneme gufera a zajistíme  ségrovkami. OP bodu 25.

 

 LEVÁ STRANA

 VI.

OP bodu 18. Řádného dotažení matky docílíme tak, že ojnicí  prostřčíme šroubovák a můžeme dotahovat.

 VII.

OP bodu 17.

 VIII.

 Zkontrolujeme uchycení převodové hřídele pro náhon tachometru.

IX.

 Montáž spojkového koše. OP bodů 16.- 14.

 X.

 Do víka motoru naklepneme nové gufero pod řemenici a zajistíme  ségrovkou.

 XI.

 Na příslušné plochy víka naneseme silikon a víko dotáhneme.  Použijeme imbusy M8. OP bodu 13.

XII.

OP bodů 12. a 11.

 PRAVÁ STRANA

 XIII.

OP bodů 10. - 6.

!POZOR! Při nasazování statoru se musí uhlíky povytáhnout, aby  se nezachytily o rotor.

 

 VRŠEK

XIV.

Nasadíme písty. OP bodu 4. Máme-li čepy na jehličkách , musí se  namazat vazelínou a nalepit dokola po futru ojnice. Pak lze  nasazovat čep. Jde-li čep do pístu moc těžko, lze jej dát na  chvíli do ledničky a píst zahřát.

 ! POZOR ! Prostor pod písty je třeba dokonale zakrýt, aby nám  do motoru nenapadaly jehličky nebo ségrovky čepů.

 XV.

Válce se nasazují postupně na tři fáze, po jednotlivých  kroužcích. Ty musí být natočeny tak, aby si sedaly na pístní  zámečky. Nezapomeneme na těsnění pod válce, může se natřít  vazelínou.

 XVI.

 Umístíme nová těsnění pod hlavy a ty pak řádně dotáhneme.

 XVII.

OP bodu 5.

 

A motor je připraven na posazení do hadraplánu. Objeví-li se  nějaké nejasnosti nebo něco nepůjde tak snadno, jak je to tady  popsáno, jakože se tak stane, prostě objeví-li se jakákoli komplikace, je možné se obrátit na technika přes Velorexy číslo 1 - Roberta Němce, tel: 777 68 05 05 .
 

Motor 572-3  hydraulika  - odlišnosti

 

 FÁZE ROZEBÍRÁNÍ :

VRŠEK


body 1.- 5. - jako u typu 572

PRAVÁ STRANA

body 6.- 7.

- jako u typu 572

bod 8. :

Demontujeme spojkový váleček s veškerým jeho příslušenstvím.

  bod 9. :

Demontujeme spojkový automat s držákem, hliníkovou přírubu a  kryt řetězu.

bod 10. :

Demontujeme řetězové kolečko. Podobné jako u typu 572.

 

 LEVÁ STRANA

body 11.- 18.

- jako u typu 572

 Poznámka k bodu 14. : Tyčinka je s prvním plechem spojkového  koše propojena přes misku s kuličkami pro lehčí                                           pohyb.Při  neopatrné demontáži se kuličky zaručeně vysypou.

 

 PŮLENÍ

body 19.- 26.

- jako u typu 572
 Poznámka: kartery jsou k sobě chyceny jedenácti šrouby (ne  deseti)


 FÁZE SKLÁDÁNÍ :


 I.- XVII.

 Podobné jako u typu 572 s přihlédnutím k výše popsaným  rozdílům.

 

 K práci doporučuji použít publikaci

 SEZNAM DÍLŮ PRO MOTOR VELOREX 350 ccm - 572/3
(vydání 1969)

    A motor je připraven na posazení do hadraplánu. Objeví-li se  nějaké nejasnosti nebo něco nepůjde tak snadno, jak je to tady  popsáno, jakože se tak stane, prostě objeví-li se jakákoli komplikace, je možné se obrátit na technika přes Velorexy číslo 1 - Roberta Němce, tel: 777 68 05 05 .

 TABULKA LOŽISEK A GUFER POUŽITÝCH V MOTORECH 572 A 572-3 :

  MECHANIKA HYDRAULIKA
  ložisko gufero ložisko gufero
kliková hřídel 6305 25-62-8 6305 25-62-8
řetěz. kolečko 6205 30-52-10 6205 30-40-7
spojkový koš 6303 - 6303 -
řemenice - 25-42-7 - 25-42-7
řetěz. kolečko II - - 6204 -


 Motor 353 - Velorex 16/250 (kývačka)
jeho rozebírání, opravy a skládání


Postup se velmi podobá práci s typem 572, jen v některých  fázích se objevují odlišnosti, spojené především s jiným počtem  válců a s jiným technickým řešením.

 FÁZE ROZEBÍRÁNÍ :


 VRŠEK

bod 1. :

Nejprve vypustíme olej, nebyl-li již dříve vypuštěn.

  bod 2. :

Demontáž začínáme sejmutím hlavy válce. Svíčka může zůstat na  svém místě.

bod 3. :

Dále válec sundáme. Je třeba posoudit a rozhodnout, zda bude
třeba provést výbrus a nebo tento válec ještě něco odjezdí.

bod 4. :

Vyjmeme ségrovky jistící pístní čep, které vyklepeme ven.

 ! POZOR ! Při vyklepávání čepu zapřeme píst z protistrany,  abychom nepoškodili ojnici.
 Opět se musí rozhodnout jestli je třeba měnit píst nebo ne.  Zůstat mohou v těchto případech:
 a) nebude-li se dělat výbrus
 b) není-li mechanicky poškozen - propálený, popraskaný...
 c) nemá-li vůli v čepu


 ! POZOR ! Původní provedení disponuje pístním čepem o průměru  15 mm. Nyní se prodává s průměrem 16 mm. Tomu odpovídá i písty. Pokud se nesežene starý 15mm (burza apod.), je třeba v ojnici
za pomoci stahováku vyměnit futra. Klika po generálce už bude
mít automaticky 16 mm míry.

! POZOR ! V této fázi lze zjistit stav klikové hřídele.  Uchopíme ojnici a zkoušíme s ní hýbat v horní úvrati nahoru a  dolů. Objeví-li se vůle je třeba generálkovat. Neobjeví-li se a  zárověň klika nemá jiný problém, lze jí dát důvěru. Doleva a  doprava se s ojnicemi hýbat může.

  bod 5. :

Odmontujeme karburátor. Ten je třeba rozebrat a řádně vyčistit.

 

 PRAVÁ STRANA

bod 6. :

Sundáme řemenici chlazení a pak pravé víko. Sundáme stator. Jeho stav lze proměřit. Musí se očistit, kontrolujeme a
měníme, co je třeba : uhlíky, kladívka atd.

  bod 7. :

Po vytočení osky od řemenic chlazení sundáme vačku a za pomoci stahováku sejmeme rotor. Jeho stav se velmi těžko kontroluje a proměřuje. Musíme doufat, že je v pořádku.

bod 8. :

Odmontujeme spojkový "trojúhelník" a vytáhneme tyčinku spojky.

bod 9. :

Odehneme aretační plíšky a povolíme matku zajišťující řetězové  kolečko. To vzápětí sundáme.

bod 10. :

Vyklepneme klínek jistící segment převodu řazení na táhlo a ten z osičky stáhneme.

 

 LEVÁ STRANA

bod 11. :

Z tisícihranu sundáme páčku startování.

bod 12. :

Povolíme šrouby na víku motoru. Šroubovákem mu vepředu a vzadu  na místech k tomu určených trochu pomůžeme dolů.

bod 13. :

Vytažením tří kolíků a pak třech pružin s miskami se dostáváme  do spojkového koše. Vyndáme první plech s tyčinkou a pak  postupně 5 lamel a 4 meziplechy. Je vhodné dát sem nové lamely  z tvrdokorku, jsou kvalitní, vydrží více.

! POZOR ! Dle typu spojkového koše je třeba koupit správné  lamely. Buď mají zobáčky ven a nebo dovnitř.

bod 14. :

Odehneme aretační podložku a povolíme matku, která drží vnitřní  spojkový buben. Ten vzápětí sundáme.

bod 15. :

Hýbeme-li spojkovým košem na hřídeli dopředu-dozadu, měl by na  ní povylézt váleček, který vytáhneme. Spojkový koš pak půjde  vyhnout natolik, že na ozubeném kole na klice půjde sundat  primární řetěz, který se společně se spojkovým košem vyjme.

bod 16. :

 Z osičky řazení stáhneme segment startování s pérem a potom  celou osičku vytáhneme. Startovací segment vyšroubujeme.

 ! POZOR ! Při vytahování dáváme pozor, aby nevystřelily dvě  západky s kolíčkem, které jsou "jako na pérkách" .

bod 17. :

 Povolíme matku na klice, sundáme podložku. Za pomoci stahováku  stáhneme ozubené kolo.

 

PŮLENÍ

bod 18. :

 Motor si položíme na levou stranu, aby zaujmul vodorovnou  polohu. Je třeba ho podložit, aby neležel na klice.

bod 19. :

 Povolíme všech 10 šroubů M6 držící kartery navzájem.

bod 20. :

Za pomoci stahováku odtáhneme bloky motoru od sebe. Ze začátku  jim vzadu a vepředu opatrně pomůžeme šroubovákem.

bod 21. :

Vytáhneme tyčku spojující obě vidličky. Vidličky vyjmeme. Dále  vytáhneme vcelku předlohy s kolečky.

! POZOR ! Je třeba prohlédnout, zda nejsou na kolečkách olámané  zuby, zda jsou v pořádku vidličky i obě předlohy. Kolečka je  nejlépe nechat na předlohách do fáze skládání, aby se  nepomíchala.

  bod 22. :

Zbytek motoru otočíme a znovu podložíme. Za pomoci stahováku  "vyloupneme" kliku ven. Ojnice se při tom musí udržet v horní úvrati, aby nechytala o karter.

bod 23. :

Při takovémto zásahu do motoru se zpravidla mění ložiska i  gufera. Po vyjmutí ségrovek se obojí vyklepne z karteru ven.
Na pravém karteru se zkontroluje čidlo neutrálu. V levém karteru jsou dvě ložiska za sebou, mezi nimi se nachází ještě hliníkový kroužek, jterý je zajištěn ségrovkou.

 

 Všechny demontované součástky, které se budou znovu používat  se musí řádně očistit technickým benzínem a prohlédnout,  nemají-li nějakou chybu. Před kompletováním není na škodu  mít všechny součástky systematicky po ruce.

 

 FÁZE SKLÁDÁNÍ :

I.

Bloky motoru se nahřejí např. na kamnech tak, že když se na ně  plivne, zasyčí. Jen tak lze do nich ložiska a hliníkovou vložku zasunout bez  násilí.

II.

 Levý karter se znovu nahřeje, aby se do něj mohla usadit klika.  Do nahřátého bloku musí klika napoprvé nadoraz sednout "jako prdel do gatí". Nikdy neklepeme na klikovku!

III.

Převodovka se složí opačným postupem (OP) bodu 21.

IV.

Na všechny plochy spojů levého bloku se nanese silikon a pravý  blok (lépe opět nahřátý) se dotáhne na levý. Je dobré použít  imbusy M6. OP bodu 20.

V.

Opatrně a hlavně rovně naklepneme gufera a zajistíme  ségrovkami. OP bodu 23.

 

 LEVÁ STRANA

VI.

OP bodu 17. Řádného dotažení matky docílíme tak, že ojnicí  prostřčíme šroubovák a můžeme dotahovat.

 VII.

OP bodu 16.

 VIII.

Zkontrolujeme uchycení převodové hřídele pro náhon tachometru.

IX.

Montáž spojkového koše. OP bodů 15.- 13.

 X.

Na příslušné plochy víka naneseme silikon a víko dotáhneme.  Použijeme imbusy M8. OP bodu 12.

XI.

OP bodů 11.

 

 PRAVÁ STRANA

 XII.

OP bodů 10. - 6.

!POZOR! Při nasazování statoru se musí uhlíky povytáhnout, aby  se nezachytily o rotor.

 

 VRŠEK

XIII.

Nasadím píst. OP bodu 4. Máme-li čep na jehličkách , musí se  namazat vazelínou a nalepit dokola po futru ojnice. Pak lze  nasazovat čep. Jde-li čep do pístu moc těžko, lze jej dát na  chvíli do ledničky a píst zahřát.

 ! POZOR ! Prostor pod písty je třeba dokonale zakrýt, aby nám  do motoru nenapadaly jehličky nebo ségrovky čepů.

 XIV.

Válec se nasazuje postupně na tři fáze, po jednotlivých  kroužcích. Ty musí být natočeny tak, aby si sedaly na pístní  zámečky. Nezapomeneme na těsnění pod válec, může se natřít  vazelínou.

XV.

Umístíme nové těsnění pod hlavu a tu pak řádně dotáhneme.

XVI.

OP bodu 5.

 

    A motor je připraven na posazení do hadraplánu. Objeví-li se  nějaké nejasnosti nebo něco nepůjde tak snadno, jak je to tady  popsáno, jakože se tak stane, prostě objeví-li se jakákoli komplikace, je možné se obrátit na technika přes Velorexy číslo 1 - Roberta Němce, tel: 777 68 05 05 .

Tomáš Jaroň, únor 2000

Poznáváme převodovku

Kdo se doposud při řešení problémů nemusel zabývat nějakým problémem v převodovce, je šťastný člověk. Když taková chvíle příjde, je dobré být připraven na vše. Méně starostí při problému s touto nepostradatelnou součástí motoru budeme vždy mít u motorů 572 nebo 353. Veškeré části lze běžně koupit nové a nebo použité na burzách apod. Kompletní nová převodovka je k mání za necelé 3000,-Kč, na burzách je to samozřejmě levnější. Převodovky pro hydraulické motory mají atypická kolečka, hřídel i vidličky. Některé z těchto atypických záležitostí ale naštěstí najdete v nabídce Roberta Němce.

CO VŠE OBSAHUJE PŘEVODOVKA ? výstupní kolo s nábojem pro hydrauliku

1) hlavní hřídel
2) předlohová hřídel
3) ozubená kola
4) kolo s nábojem
5) vidličky + průchozí tyčka
6) řadící automat

ČEMU VĚNUJEME POZORNOST PŘI REVIZI ?

1) stavu ozubených kol - zuby musí být stejnoměrné, nevymleté, pravidelné, bez nerovností
                                      - náběhy pro drážky hřídele musí být ostré s hranami
2) stavu hřídelí - musí být hladké a nepožkozené
                          - drážky pro kolečka musí mít patřičně ostré náběhy
3) stavu vidliček - musí být hladké, neohnuté, nevydřené od koleček
                            - tyčka musí být zcela rovná v dorazu v karteru nesmí být vůle
4) stavu řadícího automatu - musí se správně pohybovat v kloubu
                                              - nesmí být nikde křivý nebo naprasklý
                                              - správná poloha výstupku pro čidlo neutrálu

Stoprocentní složená převodovka by měla splňovat všechna tato kritéria. Samozřejmě že jsou funkční i převodovky, u kterých není vše perfektní, kolikrát jsme se už po rozpůlení motoru divili, na co všechno lze jezdit. Když tohle všechno máme, starosti s vypadáváním rychlostí, s nedořazováním nebo a jinými podobnými neduhy můžeme přenechat jiným. Ale POZOR:

VĚNUJTE DOSTATEČNOU POZORNOST MNOŽSTVÍ OLEJE V PŘEVODOVCE!!!
KDO MAŽE, TEN JEDE. KDO NEMAŽE, BUDE ČASEM ZARUČENĚ SMUTNÝ!


SESTAVUJEME PŘEVODOVKU PRO 572 a 353

    Hlavní hřídel projde ložiskem u spojkového koše, který se na ní přitahuje matkou. V převodovce se na ložisko dorazí 12 zuby, které z ní vycházejí. Na hřídel se dále nasazuje ozubené kolo (17 zubů), které obsahuje drážku pro první vidličku. Pak následuje ozubené kolo (20 zubů), které je vybaveno drážkou pro druhou vidličku a  šesti čepy pro potřebné zasunutí do výstupního kola.  "Stromeček" hlavní hřídele je pak tímto ozubeným kolem s nábojem (19 zubů, výstup na řetězové kolečko) ukončen.

    Předlohová hřídel prochází mosazným futrem a zapadá do drážek pro náhon tachometru. Nejprve se ale musí na mosazné futro umístit ozubené kolo (24 zubů, se šesti otvory pro čepy), následuje ozubené kolo (19 zubů) s drážkou pro první vidličku a s šesti čepy. Pak příjde ozubené kolo (16 zubů), které má opět drážku pro druhou vidličku. Závěrečné posazení hřídele je možné až v okamžiku, kdy jsou řádně umístěny vidličky do drážek v kolečkách a do výřezu v automatu. Nakonec prostrčíme tyčku, která vše zafixuje.

SESTAVUJEME PŘEVODOVKU PRO 572 - 3

    Hlavní hřídel projde ložiskem u spojkového koše, který se na ní přitahuje matkou. V převodovce se na ložisko dorazí 11 zuby, které z ní vycházejí. Na hřídel se dále nasazuje ozubené kolo (20 zubů), pak následuje ozubené kolo (17 zubů), které je vybaveno drážkou pro první vidličku. "Stromeček" hlavní hřídele je ukončen ozubeným kolem s nábojem (20 zubů, výstup na řetězové kolečko).

    Předlohová hřídel projde mosazným futrem a zapadá do drážek pro náhon tachometru. Nejprve se ale musí na mosazné futro umístit ozubené kolo (25 zubů), následuje ozubené kolo (16 zubů) s drážkou pro druhou vidličku. Pak příjde ozubené kolo (19 zubů), které je ovšem na hřídeli už předem zajištěno jistící ségrovkou. Závěrečné posazení hřídele je možné až v okamžiku, kdy jsou řádně umístěny vidličky do drážek v kolečkách a do výřezu v automatu. Nakonec prostrčíme tyčku, která vše zafixuje.

Tomáš Jaroň, říjen 2001