Elektrika na velorexu 16/350
Elektrika na velorexu 16/250
Obsahy motorů
Oblékáme velorex
Interiér nad motorem
- pevná střecha
Motor 572 (mechanika) -
jeho rozborka i sborka
Motor 572-3 (hydraulika)
- jeho rozborka i sborka
Motor 353 (16/250) - jeho
rozborka i sborka
Poznáváme převodovku
Jak na elektriku u
Velorexu - 16/350 - 12V
A) UKOSTŘIT :
1) Budík - drát (očko, očko)
2) AKU - objímka " - ", silný kabel s okem 8mm - na
rám
3) Blinkry, reflektory, zadní lampy, motorek na stěrač,
relé, stator - kostra přímo z rámu velorexu
B) PŘEDEK SVĚTLA :
1) očíslovat pojistkovou skříňku (PS)
zleva doprava (P1-P8)
2) parkovačky 58 : - natáhnout drát L a P
-
před PS spojit,
-
přes P2 vést na SS na 58
3) tlumená s. 56a : - natáhnout drát L a P
- před
PS spojit
- přes
P4 vést na SS na 56a
4a) dálková s. 56b : - natáhnout drát L a P
-
před PS spojit
-
přes P5 vést na SS na 56b
4b) kontrolka pro 56b : - propojit PS-P5 a žárovku (packa)
4c) světelná houkačka : - propojit PS-P5 přes spínač (2x
packa) a PS-P1
C) BLINKRY :
1) drát LP a LZ sloučit na packu 1, na ní
ještě připojit drát vedoucí packou 2 na žárovku pro
kontrolku blinkrů, packu 1 nakonec zapojit na
přepínač blinkrů na polohu L
2) drát PP a PZ sloučit na packu 3, na ní ještě připojit
drát vedoucí packou 4 na kostru žárovky pro kontrolku
blinkrů , packu 3 nakonec zapojit na přepínač blinkrů na
polohu P
3) z prostřední polohy přepínače blinkrů vést drát na
přerušovač (packa-packa), odtud (packa) vést drát na PS-P8
(propojit P8+P7), odtud zapojit na SS na 54
D) ZADNÍ SVĚTLA + OSVĚTLENÍ BUDÍKU :
1) propojit obě žárovky osvětlení budíku
(2x packa), vést drát na PS-P6, P6 spojit s P2
2) z PS-P6 vést drát dozadu na pravé světlo, tam
roztrojit, vyvézt na blatník a levé světlo
E) STĚRAČ :
1) propojit " + " na motorku
stěrače s PS-P8
F) KLAKSON :
1) propojit volant a klakson "-"
(očko)
2) propojit klakson "+" (očko) a PS-P3, propojit
P3+P1, vést na SS na 30
G) STOP SPÍNAČ :
1) vést drát PS-P1 na stop spínač
2) propojit stop spínač a žárovku brzdového světla
H) HI-FI, ZÁSUVKA 12 V :
1) zapojit na PS-P1 a P3, pro repro natáhnout
4 dráty
CH) DOBÍJENÍ :
1) propojit žárovku dobíjení (packa) a
křížák(K) - D (očko)
2) propojit K-D a relé D (2x očko)
I) NEUTRÁL :
1) propojit čidlo N a žárovku N (packa)
J) CÍVKY :
1) vzájemně propojit cívky 15-15 (2x očko)
2) propojit 15 a PS-P7
3) propojit PS-P7 a "brejličky" (N+61) (očko)
4a) propojit cívku 1a (očko) (P válec) a K-1a (očko)
4b) propojit K-1A (očko) a kladívko 1a (dolní)
5a) propojit cívku 1b (očko) (L válec) a K-1b (očko)
5b) propojit K-1B (očko) a kladívko 1b (horní)
6) po trase 4b a 5b zapojit kondíky (nejlépe k cívkám)
K) RELÉ :
1) viz CH2)
2) propojit relé-M (očko) a stator-M
3) propojit relé-B (očko) a K-B (očko)
L) KŘÍŽÁK + SILNÉ MĚDĚNÉ KABELY :
1) propojit K-S1 a stator-S1
2) propojit K-S2 a stator-S2
3) propojit K-D a stator-D
4) propojit K-B a akumulátor
M) AKUMULÁTOR :
1) akumulátor "+" propojit se SS na 30
(silnějším drátem)
Jak na elektriku u Velorexu 16/250 - 6 V
A) UKOSTŘIT :
1) Budík - drát (očko, očko)
2) AKU - objímka " - ", silný kabel s okem 8mm - na
rám
3) Blinkry, reflektory, zadní lampy, motorek na stěrač,
relé, stator - kostra přímo z rámu velorexu
B) PŘEDEK SVĚTLA :
1) očíslovat pojistkovou skříňku (PS)
zleva doprava (P1-P8)
2) parkovačky 58 : - natáhnout drát L a P
-
před PS spojit,
-
přes P2 vést na SS na 58
3) tlumená s. 56a : - natáhnout drát L a P
-
před PS spojit
-
přes P4 vést na SS na 56a
4a) dálková s. 56b : - natáhnout drát L a P
-
před PS spojit
-
přes P5 vést na SS na 56b
4b) kontrolka pro 56b : - propojit PS-P5 a žárovku (packa)
4c) světelná houkačka : - propojit PS-P5 přes spínač (2x
packa) a PS-P1
C) BLINKRY :
1) drát LP a LZ sloučit na packu 1, na ní
ještě připojit drát vedoucí packou 2 na žárovku pro
kontrolku blinkrů, packu 1 nakonec zapojit na přepínač
blinkrů na polohu L
2) drát PP a PZ sloučit na packu 3, na ní ještě připojit
drát vedoucí packou 4 na kostru žárovky pro kontrolku
blinkrů , packu 3 nakonec zapojit na přepínač blinkrů na
polohu P
3) z prostřední polohy přepínače blinkrů vést drát na
přerušovač (packa-packa), odtud (packa) vést drát na
PS-P8 (propojit P8+P7), odtud zapojit na SS na 54
D) ZADNÍ SVĚTLA + OSVĚTLENÍ BUDÍKU :
1) propojit obě žárovky osvětlení budíku
(2x packa), vést drát na PS-P6, P6 spojit s P2
2) z PS-P6 vést drát dozadu, tam rozdvojit a vyvézt na
světla
E) STĚRAČ :
1) propojit " + " na motorku
stěrače s PS-P8
F) KLAKSON :
1) propojit volant a klakson "-"
(očko)
2) propojit klakson "+" (očko) a PS-P3, propojit
P3+P1, vést na SS na 30
G) STOP SPÍNAČ :
1) vést drát PS-P1 na stop spínač
2) ze stop spínače vést drát dozadu, tam rozdvojit a
vyvést na
brzdovéhá světla
H) DOBÍJENÍ :
1) propojit žárovku dobíjení (packa) a relé D (očko)
I) NEUTRÁL :
1) propojit čidlo N a žárovku N (packa)
J) CÍVKA :
1) propojit cívku 15 (očko) a PS-P7
2) propojit PS-P7 a "brejličky" (N+61) (očko)
3) propojit cívku 1 (očko) a kladívko (pertinax)
4) propojit kladívko a kondenzátor
K) RELÉ :
1) viz H1)
2) propojit relé-D (očko) a stator-D
3) propojit relé-M (očko) a stator-M
4) propojit relé-B (očko) a SS 30 nebo AKU +
L) AKUMULÁTOR :
1) akumulátor "+" propojit se SS na 30
(silnějším drátem)
POZNÁMKY :
1) I když má stator 45 W, spolehlivě s ním spolupracuje správně seřízené relé 75W.
2) Pro staré Oskary leccos z návodu neplatí a liší se.
3) Původní relé na statoru se nahrazuje - pro
jeho takřka nemožnou seřizovatelnost
a nespolehlivost - vyvedením na relé. Ze statoru se na
svorkovnici vyvede :
- neukostřený uhlík - jako D
- jeden konec vinutí - jako D
- druhý konec vinutí - jako M
(tento zákrok by měl provést odborník, neboť
který je který konec vinutí se řídí dle plusové nebo
minusové regulace)
4) z našich zkušeností je nejlépe umístit relé někam
na dostupné místo
SEZNAM POUŽITÝCH ŽÁROVEK : 6V
- 2 x 30/30 (40/40) W - přední lampy
- 2 x 2 W - parkovačky
- 2 x 15(21)W - brzda
- 2 x 3-5 W - sufit - zadní světla + osvětlení SPZ
- 6 x 2 W - tachometr
- 4 x 15 W - blinkry
Vzhledem k rozdílnosti provedení jednotlivých modelů (především v letech 1950-1957) nemusí být návod v dílčích věcech směrodatný a zapojení se řeší individuálně
Klepnutím na obrázek
dostanete původní velikost
- vypracoval VEDr. Tomáš Jaroň
- odborně poradil MACHr. Vladimír Ondra
- Velorex tým Praha-Lysice, 1999
Orientujeme se v obsazích motorů
VELOREX 16/350 (zdvih 65 mm) | VELOREX 16/250 (zdvih 75 mm) | |||||
Výbrus | Vrtání (mm) | Objem (ccm) | Rozdíl o (ccm) | Vrtání (mm) | Objem (ccm) | Rozdíl o (ccm) |
0 | 58 | 343,3 | 0 | 65 | 248,8 | 0 |
I | 58,25 | 346,3 | 3 | 65,25 | 250,7 | 1,9 |
II | 58,50 | 349,2 | 5,9 | 65,5 | 252,6 | 3,8 |
III | 58,75 | 352,2 | 8,9 | 65,75 | 254,5 | 5,7 |
IV | 59 | 355,5 | 11,9 | 66 | 256,5 | 7,7 |
V | 59,25 | 358,3 | 15 | 66,25 | 258,4 | 9,6 |
VI | 59,50 | 361,3 | 18 | 66,50 | 260,4 | 11,6 |
VII | 59,75 | 364,3 | 21 | 66,75 | 262,3 | 13,5 |
VIII | 60 | 367,4 | 24,1 | 67 | 264,3 | 15,5 |
IX | 60,25 | 370,5 | 27,2 | 67,25 | 266,3 | 17,5 |
Výpočet objemu válců :
V = 2 x 3,14 x (vrtání/2)2 x zdvih platí pro dvouválec
V = 3,14 x (vrtání/2)2 x zdvih platí pro jednoválec
Výbrusy se běžně dělají do čtvrtého, ale někteří opravci provedou až devátý
Tomáš Jaroň, 13.1. 2000
Materiál |
Kde se používá |
Pevná střecha |
Odklopný koš |
TURNIKETY (ks) |
Střecha |
16 |
16 |
Kapota |
13 |
13 |
|
Sedačka |
4 |
4 |
|
Zadní boky |
30 |
16 |
|
Z. boky + kryt blatníku |
4 |
4 |
|
Z. boky + střecha |
- |
2 |
|
Střecha + kryt blatníku |
2 |
- |
|
CELKEM |
69 |
55 |
|
PATENTKY (ks) |
Dolní předek |
14 1 |
14 1 |
Zadní boky |
2 |
16 + 2 |
|
Sedačka + koš |
6 + 16 |
6 + 16 |
|
Kryt blatníku |
- |
2 |
|
CELKEM |
38 |
56 |
|
SEDLÁŘSKÉ PODLOŽKY 2 (ks) |
prahy |
4 |
4 |
Přední boky |
14 - 16 |
14 - 16 |
|
Přední kapota |
2 - 4 |
2 - 4 |
|
Palubní deska |
4 |
4 |
|
CELKEM |
28 |
28 |
|
SAMOŘEZNÉ ŠROUBY (ks) |
Rám okna 4,5 - 5mm |
7 |
7 |
4 - 5 mm |
Palubní deska |
4 |
4 |
3,5 mm |
Turnikety |
132 |
104 |
Patentky |
38 |
56 |
|
Sedlářské podložky |
28 |
28 |
|
CELKEM |
198 |
188 |
1 - je-li koženka
nahoře uchycena pod turnukety společně s boky, pak je použito
12 ks
2 - použití podložek na
prazích a předních bocích je náš neoriginální, ale
praktický způsob
Navíc pro kutily :
Má-li mít hadrák přední kufr a kastlík u spolujezdce, lze použít dalších 5 - 10 patentek, tudíž celkové množství samořezů se zvýší ještě alespoň o 30 ks. Také se může několik šroubků nenávratně zatoulat. Proto doporučuji mít k dispozici něco kolem 240 ks samořezů šířky 3,5 mm a na palubku a rám okna samožezy patřičné šířky.
Tomáš Jaroň, 13. 1. 2000
Interiér nad motorem - pevná střecha
Vzhledem k nedostatku financí
jsme u dvaapůly trochu zaimprovizovali. Z původního
provedení jsme měli pouze sedačku, ale bez zadní části do
koše. Na pospravovanou sedačku nebyl problém ušít potah,
ale co dozadu? Z jednoho kusu dvoucentimetrové vodyvzdorné
překližky jsme vyřízli přesný tvar, pasující na trubky
tak, aby po umístění deska nemohla nikam uhnout (zůstala
zaklíněná mezi trubkami). Uprostřed jsme vyřízli dekl ve
tvaru lichoběžníku podle trubek, které tam jsou. Druhý
menší kus překližky se použil na zadní kousek, kryjící
blatník a tlumič. Tím máme prostor u motoru zcela oddělen
od interiéru. Odspodu jsme na překližku přibili izolačně
tlumící vrstvu (použito ze Š 120 z prostoru za motorem).
Zezhora jsme přilepili molitan, výšky 2 cm. Potom se celé
plochy očalounily za pomocí koženky. Úplně na závěr se
na koženku umístily stříbrné cvoky a na dekl navíc
chromová ucha.Docílili jsme opravdu výrazného odhlučnění
interiéru a navíc také vysoký estetický efekt.
Tomáš Jaroň, únor 2000
POKUD MÁTE POCIT, ŽE OPRAVU MOTORU NEZVLÁDÁTE, MŮŽETE SE NA NÁS OBRÁTIT A MY VÁŠ MOTOR KOMPLETNĚ ZGENERÁLKUJEME.
kontakt : Tomáš Jaroň, 604 794 027 nebo jarontomas@seznam.cz
Nejpříjemnější možností při opravě motoru
Velorexu je stav, kdy se motor nachází pěkně vcelku, nikoli
rozebrán po krabicích a nekompletní. Takže - máme na ponku
"srdce stroje" a můžeme se pustit do práce.
FÁZE ROZEBÍRÁNÍ :
VRŠEK
bod 1. :
Nejprve vypustíme olej, nebyl-li již dříve vypuštěn.
bod 2. :
Demontáž začínáme sejmutím hlav válců. Svíčky mohou zůstat na svém místě.
bod 3. :
Dále sundáme oba válce. Je třeba posoudit a rozhodnout, zda bude třeba provést výbrus a nebo tyto válce ještě něco odjezdí. Teď se může vytáhnout středová vložka z prostoru mezi kartery.
bod 4. :
Vyjmeme ségrovky jistící pístní čepy, které vyklepeme ven. Na čepy také lze použít patřičný stahovák.
! POZOR ! Při vyklepávání čepu
zapřeme píst z protistrany, abychom nepoškodili ojnici.
Opět se musí rozhodnout jestli je třeba měnit písty nebo
ne. Zůstat mohou v těchto případech:
a) nebude-li se dělat výbrus
b) nejsou-li mechanicky poškozeny - propálené,
popraskané...
c) nemají-li vůle v čepech
! POZOR ! Původní provedení
disponuje pístními čepy o průměru 15 mm. Nyní se
prodávají s průměrem 16 mm. Tomu odpovídají i písty.
Pokud se neseženou staré 15mm (burza apod.),je třeba v
ojnicích za pomoci stahováku vyměnit futra. Klika po
generálce už bude mít automaticky 16 mm míry.
! POZOR ! V této fázi lze zjistit
stav klikové hřídele. Uchopíme ojnici a zkoušíme s ní
hýbat v horní úvrati nahoru a dolů. Objeví-li se vůle je
třeba generálkovat. Neobjeví-li se a zárověň klika nemá
jiný problém, lze jí dát důvěru. Doleva a doprava se s
ojnicemi hýbat může.
bod 5. :
Odmontujeme karburátor. Ten je třeba rozebrat a řádně vyčistit.
PRAVÁ STRANA
bod 6. :
Sundáme stator. Jeho stav lze proměřit. Musí se očistit, kontrolujeme a měníme, co je třeba : uhlíky, kladívka atd.
bod 7. :
Po vytočení šroubu M8 sundáme vačku a za
pomoci stahováku
sejmeme rotor. Jeho stav se velmi těžko kontroluje a
proměřuje.
Musíme doufat, že je v pořádku.
bod 8. :
Odmontujeme spojkový "trojúhelník" a vytáhneme tyčinku spojky.
bod 9. :
Odehneme aretační plíšky a povolíme matku zajišťující řetězové kolečko. To vzápětí sundáme.
bod 10. :
Vyklepneme klínek jistící segment řadícího automatu a ten z osičky stáhneme.
LEVÁ STRANA
bod 11. :
Z malého a velkého tisícihranu sundáme páčku řazení a startování.
bod 12. :
Povolíme matku řemenice, kterou za pomoci stahováku sundáme.
! POZOR ! Řemenice má malý klínek. Neztratit!
bod 13. :
Povolíme šrouby na víku motoru. Šroubovákem mu vepředu a vzadu na místech k tomu určených trochu pomůžeme dolů.
bod 14. :
Vytažením tří kolíků a pak třech pružin s miskami se dostáváme do spojkového koše. Vyndáme první plech s tyčinkou a pak postupně 5 lamel a 4 meziplechy. Je vhodné dát sem nové lamely z tvrdokorku, jsou kvalitní, vydrží více.
! POZOR ! Dle typu spojkového koše
je třeba koupit správné lamely. Buď mají zobáčky ven a
nebo dovnitř.
bod 15. :
Odehneme aretační podložku a povolíme matku, která drží vnitřní spojkový buben. Ten vzápětí sundáme.
bod 16. :
Hýbeme-li spojkovým košem na hřídeli dopředu-dozadu, měl by na ní povylézt váleček, který vytáhneme. Spojkový koš pak půjde vyhnout natolik, že na ozubeném kole na klice půjde sundat primární řetěz, který se společně se spojkovým košem vyjme.
bod 17. :
Z osičky řazení stáhneme segment startování s pérem a potom celou osičku vytáhneme.
! POZOR ! Při vytahování dáváme
pozor, aby nevystřelily dvě západky s kolíčkem, které
jsou "jako na pérkách" .
bod 18. :
Povolíme matku na klice, sundáme podložku. Za pomoci stahováku stáhneme ozubené kolo.
PŮLENÍ
bod 19. :
Motor si položíme na levou stranu, aby zaujmul vodorovnou polohu. Je třeba ho podložit, aby neležel na klice.
bod 20. :
Povolíme všech 11 šroubů M6 držící kartery navzájem. Jeden z nich je vysoký šestihran, držící dole spojkový "trojúhelník".
bod 21. :
Za pomoci stahováku odtáhneme bloky motoru od sebe. Ze začátku jim vzadu a vepředu opatrně pomůžeme šroubovákem.
bod 22. :
Vytáhneme tyčku spojující obě vidličky. Vidličky vyjmeme. Dále vytáhneme vcelku předlohy s kolečky.
! POZOR ! Je třeba
prohlédnout:
1) zda nejsou na kolečkách olámané zuby,
2) stav hran a náběhů jak na kolečkách tak i na
předlohách,
3) vidličky řazení a tyčku jdoucí zkrz.
Kolečka je nejlépe nechat na předlohách do fáze
skládání, aby se nepomíchala.
bod 23. :
Zbytek motoru otočíme a znovu podložíme. Za pomoci stahováku "vyloupneme" kliku ven. Ojnice se při tom musí udržet v horní úvrati, aby nechytala o karter.
bod 24. :
Demontujeme středový labyrint z klikovky. Takto se předá na generální opravu.
bod 25. :
Při takovémto zásahu do motoru se zpravidla
mění ložiska i gufera. Po vyjmutí ségrovek se obojí
vyklepne z karteru ven.
Na pravém karteru se zkontroluje čidlo neutrálu.
Všechny demontované součástky, které se budou znovu používat se musí řádně očistit technickým benzínem a prohlédnout, nemají-li nějakou chybu. Před kompletováním není na škodu mít všechny součástky systematicky po ruce.
FÁZE SKLÁDÁNÍ :
I.
Bloky motoru se nahřejí např. na kamnech tak, že když se na ně plivne, zasyčí. Jen tak lze do nich ložiska zasunout bez násilí.
II.
Levý karter se znovu nahřeje, aby se do něj mohla usadit klika. Do nahřátého bloku musí klika napoprvé nadoraz sednout "jako prdel do gatí". Nikdy neklepeme na klikovku!
III.
Převodovka se složí opačným postupem (OP) bodu 22.
IV.
Na všechny plochy spojů levého bloku se nanese silikon a pravý blok (lépe opět nahřátý) se dotáhne na levý. Je dobré použít imbusy M6. OP bodu 20.
V.
Opatrně a hlavně rovně naklepneme gufera a zajistíme ségrovkami. OP bodu 25.
LEVÁ STRANA
VI.
OP bodu 18. Řádného dotažení matky docílíme tak, že ojnicí prostřčíme šroubovák a můžeme dotahovat.
VII.
OP bodu 17.
VIII.
Zkontrolujeme uchycení převodové hřídele pro náhon tachometru.
IX.
Montáž spojkového koše. OP bodů 16.- 14.
X.
Do víka motoru naklepneme nové gufero pod řemenici a zajistíme ségrovkou.
XI.
Na příslušné plochy víka naneseme silikon a víko dotáhneme. Použijeme imbusy M8. OP bodu 13.
XII.
OP bodů 12. a 11.
PRAVÁ STRANA
XIII.
OP bodů 10. - 6.
!POZOR! Při nasazování statoru se musí uhlíky povytáhnout, aby se nezachytily o rotor.
VRŠEK
XIV.
Nasadíme písty. OP bodu 4. Máme-li čepy na jehličkách , musí se namazat vazelínou a nalepit dokola po futru ojnice. Pak lze nasazovat čep. Jde-li čep do pístu moc těžko, lze jej dát na chvíli do ledničky a píst zahřát.
! POZOR ! Prostor pod písty je třeba dokonale zakrýt, aby nám do motoru nenapadaly jehličky nebo ségrovky čepů.
XV.
Válce se nasazují postupně na tři fáze, po jednotlivých kroužcích. Ty musí být natočeny tak, aby si sedaly na pístní zámečky. Nezapomeneme na těsnění pod válce, může se natřít vazelínou.
XVI.
Umístíme nová těsnění pod hlavy a ty pak řádně dotáhneme.
XVII.
OP bodu 5.
A motor je připraven na posazení do
hadraplánu. Objeví-li se nějaké nejasnosti nebo něco
nepůjde tak snadno, jak je to tady popsáno, jakože se tak
stane, prostě objeví-li se jakákoli komplikace, je možné se
obrátit na technika přes Velorexy číslo 1 - Roberta Němce, tel: 777 68 05 05 .
FÁZE ROZEBÍRÁNÍ :
VRŠEK
body 1.- 5. - jako u typu 572
PRAVÁ STRANA
body 6.- 7.
- jako u typu 572
bod 8. :
Demontujeme spojkový váleček s veškerým jeho příslušenstvím.
bod 9. :
Demontujeme spojkový automat s držákem, hliníkovou přírubu a kryt řetězu.
bod 10. :
Demontujeme řetězové kolečko. Podobné jako u typu 572.
LEVÁ STRANA
body 11.- 18.
- jako u typu 572
Poznámka k bodu 14. : Tyčinka je s prvním plechem spojkového koše propojena přes misku s kuličkami pro lehčí pohyb.Při neopatrné demontáži se kuličky zaručeně vysypou.
PŮLENÍ
body 19.- 26.
- jako u typu 572
Poznámka: kartery jsou k sobě
chyceny jedenácti šrouby (ne deseti)
FÁZE SKLÁDÁNÍ :
I.- XVII.
Podobné jako u typu 572 s přihlédnutím k výše popsaným rozdílům.
K práci doporučuji použít publikaci
SEZNAM DÍLŮ PRO
MOTOR VELOREX 350 ccm - 572/3
(vydání 1969)
A motor je připraven na posazení do
hadraplánu. Objeví-li se nějaké nejasnosti nebo něco
nepůjde tak snadno, jak je to tady popsáno, jakože se tak
stane, prostě objeví-li se jakákoli komplikace, je možné se
obrátit na technika přes Velorexy číslo 1 - Roberta Němce, tel: 777 68 05 05 .
TABULKA LOŽISEK A GUFER POUŽITÝCH V MOTORECH 572 A 572-3 :
MECHANIKA | HYDRAULIKA | |||
ložisko | gufero | ložisko | gufero | |
kliková hřídel | 6305 | 25-62-8 | 6305 | 25-62-8 |
řetěz. kolečko | 6205 | 30-52-10 | 6205 | 30-40-7 |
spojkový koš | 6303 | - | 6303 | - |
řemenice | - | 25-42-7 | - | 25-42-7 |
řetěz. kolečko II | - | - | 6204 | - |
Postup se velmi podobá práci s typem 572, jen v některých
fázích se objevují odlišnosti, spojené především s jiným
počtem válců a s jiným technickým řešením.
FÁZE ROZEBÍRÁNÍ :
VRŠEK
bod 1. :
Nejprve vypustíme olej, nebyl-li již dříve vypuštěn.
bod 2. :
Demontáž začínáme sejmutím hlavy válce. Svíčka může zůstat na svém místě.
bod 3. :
Dále válec sundáme. Je třeba posoudit a
rozhodnout, zda bude
třeba provést výbrus a nebo tento válec ještě něco
odjezdí.
bod 4. :
Vyjmeme ségrovky jistící pístní čep, které vyklepeme ven.
! POZOR ! Při
vyklepávání čepu zapřeme píst z protistrany, abychom
nepoškodili ojnici.
Opět se musí rozhodnout jestli je třeba měnit píst nebo
ne. Zůstat mohou v těchto případech:
a) nebude-li se dělat výbrus
b) není-li mechanicky poškozen - propálený, popraskaný...
c) nemá-li vůli v čepu
! POZOR ! Původní provedení
disponuje pístním čepem o průměru 15 mm. Nyní se
prodává s průměrem 16 mm. Tomu odpovídá i písty. Pokud se
nesežene starý 15mm (burza apod.), je třeba v ojnici
za pomoci stahováku vyměnit futra. Klika po generálce už bude
mít automaticky 16 mm míry.
! POZOR ! V této fázi lze zjistit stav klikové hřídele. Uchopíme ojnici a zkoušíme s ní hýbat v horní úvrati nahoru a dolů. Objeví-li se vůle je třeba generálkovat. Neobjeví-li se a zárověň klika nemá jiný problém, lze jí dát důvěru. Doleva a doprava se s ojnicemi hýbat může.
bod 5. :
Odmontujeme karburátor. Ten je třeba rozebrat a řádně vyčistit.
PRAVÁ STRANA
bod 6. :
Sundáme řemenici chlazení a pak pravé víko.
Sundáme stator. Jeho stav lze proměřit. Musí se očistit,
kontrolujeme a
měníme, co je třeba : uhlíky, kladívka atd.
bod 7. :
Po vytočení osky od řemenic chlazení sundáme vačku a za pomoci stahováku sejmeme rotor. Jeho stav se velmi těžko kontroluje a proměřuje. Musíme doufat, že je v pořádku.
bod 8. :
Odmontujeme spojkový "trojúhelník" a vytáhneme tyčinku spojky.
bod 9. :
Odehneme aretační plíšky a povolíme matku zajišťující řetězové kolečko. To vzápětí sundáme.
bod 10. :
Vyklepneme klínek jistící segment převodu řazení na táhlo a ten z osičky stáhneme.
LEVÁ STRANA
bod 11. :
Z tisícihranu sundáme páčku startování.
bod 12. :
Povolíme šrouby na víku motoru. Šroubovákem mu vepředu a vzadu na místech k tomu určených trochu pomůžeme dolů.
bod 13. :
Vytažením tří kolíků a pak třech pružin s miskami se dostáváme do spojkového koše. Vyndáme první plech s tyčinkou a pak postupně 5 lamel a 4 meziplechy. Je vhodné dát sem nové lamely z tvrdokorku, jsou kvalitní, vydrží více.
! POZOR ! Dle typu spojkového koše je třeba koupit správné lamely. Buď mají zobáčky ven a nebo dovnitř.
bod 14. :
Odehneme aretační podložku a povolíme matku, která drží vnitřní spojkový buben. Ten vzápětí sundáme.
bod 15. :
Hýbeme-li spojkovým košem na hřídeli dopředu-dozadu, měl by na ní povylézt váleček, který vytáhneme. Spojkový koš pak půjde vyhnout natolik, že na ozubeném kole na klice půjde sundat primární řetěz, který se společně se spojkovým košem vyjme.
bod 16. :
Z osičky řazení stáhneme segment startování s pérem a potom celou osičku vytáhneme. Startovací segment vyšroubujeme.
! POZOR ! Při vytahování dáváme pozor, aby nevystřelily dvě západky s kolíčkem, které jsou "jako na pérkách" .
bod 17. :
Povolíme matku na klice, sundáme podložku. Za pomoci stahováku stáhneme ozubené kolo.
PŮLENÍ
bod 18. :
Motor si položíme na levou stranu, aby zaujmul vodorovnou polohu. Je třeba ho podložit, aby neležel na klice.
bod 19. :
Povolíme všech 10 šroubů M6 držící kartery navzájem.
bod 20. :
Za pomoci stahováku odtáhneme bloky motoru od sebe. Ze začátku jim vzadu a vepředu opatrně pomůžeme šroubovákem.
bod 21. :
Vytáhneme tyčku spojující obě vidličky. Vidličky vyjmeme. Dále vytáhneme vcelku předlohy s kolečky.
! POZOR ! Je třeba prohlédnout, zda nejsou na kolečkách olámané zuby, zda jsou v pořádku vidličky i obě předlohy. Kolečka je nejlépe nechat na předlohách do fáze skládání, aby se nepomíchala.
bod 22. :
Zbytek motoru otočíme a znovu podložíme. Za pomoci stahováku "vyloupneme" kliku ven. Ojnice se při tom musí udržet v horní úvrati, aby nechytala o karter.
bod 23. :
Při takovémto zásahu do motoru se zpravidla
mění ložiska i gufera. Po vyjmutí ségrovek se obojí
vyklepne z karteru ven.
Na pravém karteru se zkontroluje čidlo neutrálu. V levém
karteru jsou dvě ložiska za sebou, mezi nimi se nachází
ještě hliníkový kroužek, jterý je zajištěn ségrovkou.
Všechny demontované součástky, které se budou znovu používat se musí řádně očistit technickým benzínem a prohlédnout, nemají-li nějakou chybu. Před kompletováním není na škodu mít všechny součástky systematicky po ruce.
FÁZE SKLÁDÁNÍ :
I.
Bloky motoru se nahřejí např. na kamnech tak, že když se na ně plivne, zasyčí. Jen tak lze do nich ložiska a hliníkovou vložku zasunout bez násilí.
II.
Levý karter se znovu nahřeje, aby se do něj mohla usadit klika. Do nahřátého bloku musí klika napoprvé nadoraz sednout "jako prdel do gatí". Nikdy neklepeme na klikovku!
III.
Převodovka se složí opačným postupem (OP) bodu 21.
IV.
Na všechny plochy spojů levého bloku se nanese silikon a pravý blok (lépe opět nahřátý) se dotáhne na levý. Je dobré použít imbusy M6. OP bodu 20.
V.
Opatrně a hlavně rovně naklepneme gufera a zajistíme ségrovkami. OP bodu 23.
LEVÁ STRANA
VI.
OP bodu 17. Řádného dotažení matky docílíme tak, že ojnicí prostřčíme šroubovák a můžeme dotahovat.
VII.
OP bodu 16.
VIII.
Zkontrolujeme uchycení převodové hřídele pro náhon tachometru.
IX.
Montáž spojkového koše. OP bodů 15.- 13.
X.
Na příslušné plochy víka naneseme silikon a víko dotáhneme. Použijeme imbusy M8. OP bodu 12.
XI.
OP bodů 11.
PRAVÁ STRANA
XII.
OP bodů 10. - 6.
!POZOR! Při nasazování statoru se musí uhlíky povytáhnout, aby se nezachytily o rotor.
VRŠEK
XIII.
Nasadím píst. OP bodu 4. Máme-li čep na jehličkách , musí se namazat vazelínou a nalepit dokola po futru ojnice. Pak lze nasazovat čep. Jde-li čep do pístu moc těžko, lze jej dát na chvíli do ledničky a píst zahřát.
! POZOR ! Prostor pod písty je třeba dokonale zakrýt, aby nám do motoru nenapadaly jehličky nebo ségrovky čepů.
XIV.
Válec se nasazuje postupně na tři fáze, po jednotlivých kroužcích. Ty musí být natočeny tak, aby si sedaly na pístní zámečky. Nezapomeneme na těsnění pod válec, může se natřít vazelínou.
XV.
Umístíme nové těsnění pod hlavu a tu pak řádně dotáhneme.
XVI.
OP bodu 5.
A motor je připraven na posazení do hadraplánu. Objeví-li se nějaké nejasnosti nebo něco nepůjde tak snadno, jak je to tady popsáno, jakože se tak stane, prostě objeví-li se jakákoli komplikace, je možné se obrátit na technika přes Velorexy číslo 1 - Roberta Němce, tel: 777 68 05 05 .
Tomáš Jaroň, únor 2000
Kdo se doposud při řešení problémů nemusel zabývat nějakým problémem v převodovce, je šťastný člověk. Když taková chvíle příjde, je dobré být připraven na vše. Méně starostí při problému s touto nepostradatelnou součástí motoru budeme vždy mít u motorů 572 nebo 353. Veškeré části lze běžně koupit nové a nebo použité na burzách apod. Kompletní nová převodovka je k mání za necelé 3000,-Kč, na burzách je to samozřejmě levnější. Převodovky pro hydraulické motory mají atypická kolečka, hřídel i vidličky. Některé z těchto atypických záležitostí ale naštěstí najdete v nabídce Roberta Němce.
1) hlavní hřídel
2) předlohová hřídel
3) ozubená kola
4) kolo s nábojem
5) vidličky + průchozí tyčka
6) řadící automat
ČEMU VĚNUJEME POZORNOST PŘI REVIZI ?
1) stavu ozubených kol
- zuby musí být stejnoměrné, nevymleté, pravidelné, bez
nerovností
- náběhy pro drážky hřídele musí být ostré
s hranami
2) stavu hřídelí - musí být
hladké a nepožkozené
- drážky pro
kolečka musí mít patřičně ostré náběhy
3) stavu vidliček - musí být
hladké, neohnuté, nevydřené od koleček
- tyčka musí být zcela
rovná v dorazu v karteru nesmí být vůle
4) stavu řadícího automatu - musí
se správně pohybovat v kloubu
- nesmí být nikde křivý nebo naprasklý
- správná poloha výstupku pro čidlo neutrálu
Stoprocentní složená převodovka by měla splňovat všechna tato kritéria. Samozřejmě že jsou funkční i převodovky, u kterých není vše perfektní, kolikrát jsme se už po rozpůlení motoru divili, na co všechno lze jezdit. Když tohle všechno máme, starosti s vypadáváním rychlostí, s nedořazováním nebo a jinými podobnými neduhy můžeme přenechat jiným. Ale POZOR:
VĚNUJTE
DOSTATEČNOU POZORNOST MNOŽSTVÍ OLEJE V PŘEVODOVCE!!!
KDO MAŽE, TEN JEDE. KDO NEMAŽE, BUDE ČASEM ZARUČENĚ SMUTNÝ!
SESTAVUJEME PŘEVODOVKU PRO 572 a 353
Hlavní hřídel projde ložiskem u spojkového koše, který se na ní přitahuje matkou. V převodovce se na ložisko dorazí 12 zuby, které z ní vycházejí. Na hřídel se dále nasazuje ozubené kolo (17 zubů), které obsahuje drážku pro první vidličku. Pak následuje ozubené kolo (20 zubů), které je vybaveno drážkou pro druhou vidličku a šesti čepy pro potřebné zasunutí do výstupního kola. "Stromeček" hlavní hřídele je pak tímto ozubeným kolem s nábojem (19 zubů, výstup na řetězové kolečko) ukončen.
Předlohová hřídel prochází mosazným futrem a zapadá do drážek pro náhon tachometru. Nejprve se ale musí na mosazné futro umístit ozubené kolo (24 zubů, se šesti otvory pro čepy), následuje ozubené kolo (19 zubů) s drážkou pro první vidličku a s šesti čepy. Pak příjde ozubené kolo (16 zubů), které má opět drážku pro druhou vidličku. Závěrečné posazení hřídele je možné až v okamžiku, kdy jsou řádně umístěny vidličky do drážek v kolečkách a do výřezu v automatu. Nakonec prostrčíme tyčku, která vše zafixuje.
SESTAVUJEME PŘEVODOVKU PRO 572 - 3
Hlavní hřídel projde ložiskem u spojkového koše, který se na ní přitahuje matkou. V převodovce se na ložisko dorazí 11 zuby, které z ní vycházejí. Na hřídel se dále nasazuje ozubené kolo (20 zubů), pak následuje ozubené kolo (17 zubů), které je vybaveno drážkou pro první vidličku. "Stromeček" hlavní hřídele je ukončen ozubeným kolem s nábojem (20 zubů, výstup na řetězové kolečko).
Předlohová hřídel projde mosazným futrem a zapadá do drážek pro náhon tachometru. Nejprve se ale musí na mosazné futro umístit ozubené kolo (25 zubů), následuje ozubené kolo (16 zubů) s drážkou pro druhou vidličku. Pak příjde ozubené kolo (19 zubů), které je ovšem na hřídeli už předem zajištěno jistící ségrovkou. Závěrečné posazení hřídele je možné až v okamžiku, kdy jsou řádně umístěny vidličky do drážek v kolečkách a do výřezu v automatu. Nakonec prostrčíme tyčku, která vše zafixuje.
Tomáš Jaroň, říjen 2001